Klanten zijn goud waard. Maar zelf vinden klanten opgeruimde hygiëne weer veel waard. Het geeft dus geen pas om je kostbare waren te etaleren terwijl de spin er webben tussenweeft. Of de sokkels van je mooie beeldjes laten baden in grijzig stof. Of als de klanten, al slenterend door je winkel, de aanzuigende werking van een kleverige vloer onder hun schoenzolen merken. Zonder winkel schoonmaak kan je zaak als ‘vies’ worden ervaren en gaat meteen de kooplust weg. Want dan krijg je het idee in een malle-pietje-tweedehandswinkel te zijn beland. En dan worden je prijskaartjes daar ook naar beoordeeld. Een vieze winkel is al snel een te dure winkel. Zo werkt dat psychologisch nu eenmaal.
Presenteer je zaak ‘gezond’ en doe regelmatig een winkel schoonmaak
Dit artikel wil een lans breken voor de professionele schoonmaker. Want je kunt je eigen winkel en magazijn dan wel stofzuigen en een keertje dweilen, gegarandeerd dat er dan nog genoeg stof blijft liggen. Vooral bij je artikelen ziet dat er niet naar uit. Een goed schoonmaakbedrijf weet waar het vuil zich bevindt en kan dat efficiënt verwijderen. Bovendien doen ze dat vaak onzichtbaar, wanneer er geen klanten zijn en waardoor jij niet gestoord wordt in je dagelijkse bezigheden. In de tijd met de Coronagolven is er meer bewustzijn ontstaan rond hygiëne, virussen en bacteriën. Je loopt zomaar wat op. Nu letten mensen nog meer op vieze deurkrukken en andere smerigheid. Alleen dat al is een reden om je winkel schoonmaak te professionaliseren.
Wat klanten kan bekoren
Marktonderzoekbureaus hebben geconcludeerd dat niets klanten meer tegenstaat dan viezigheid. Maar dat ze ook echt gecharmeerd kunnen raken en positief kunnen worden van een schone en nette winkel. Waar gaan zulke klanten dan van uit. Ofwel, waar letten ze op? En zou je dus zelf ook op moeten letten of dit doorgeven aan je schoonmaakbedrijf. Klanten vinden het volgende van wezenlijk belang:
- Een propere, schone stoep
- Een brandschone entree (geen uitgedrukte sigaretten of uit gespuwde kauwgom)
- Een vuilnisbak (die zelf wel brandschoon is!)
- Een standaard met desinfecterende hand gel (niet als een ‘must’ maar als een ‘mag’)
- Schoon klantentoilet (met zeep, toiletpapier en papieren handdoeken)
Waar klanten voor buiten blijven
Ga je je schoonmaak uitbesteden bij een schoonmaakbedrijf? Dan neem je daarmee de top vijf aan ergernissen meteen weg die klanten hebben als je jouw winkel bezoeken:
- Muffe of onaangename geuren
- Vies toilet
- Stoffige en vuile oppervlakken
- Smerige entree
- Vuile, beduimelde kleedkamers
Check of de winkel schoonmaak naar behoren is
Wat kun je doen als winkelier om je winkel verder zo bezoek- en dus klantvriendelijk te houden? Laat het schoonmaakbedrijf geregeld terugkeren. Bestel zo nu en dan bij hen een dieptereiniging. Dit is een extra grondige winkel schoonmaak met als inzet het weghalen van bacteriën en andere micro-organismen. En check de luchtkwaliteit in je winkel, vooral de lucht- en afvoerkanalen. Laat een airconditioner ook tijdig nakijken en onderhouden. Het schoonmaakbedrijf kun je ook goed inzetten om stoep en winkelgevel (het buitenwerk) grondig schoon te maken. Want al voor een klant binnen is, ziet hij eerst hoe de winkel toont. Daarom moet eventuele graffiti zo snel mogelijk verwijderd. Er zijn schoonmaakbedrijven die zich hierin specialiseren.